Les principals corrents pedagògiques actives en les quals ens basem són:
- Emmi Pikler (Hongria), la llibertat de moviment sense intervenció.
Emmi Pikler proposa el desenvolupament psicomotor de l’infant basat en la no intervenció del adult; d’aquesta manera amb cada moviment, aconsegueix prendre consciència d’ell i de tot el que pot fer en el seu entorn. És indispensable una relació afectiva privilegiada per part de l’adult basada en l’amor.
- Rebeca i Mauricio Wild (Ecuador), amor i respecte pel creixement interior dels nens/es.
En la seva pedagogia contemplen que s’ha d’oferir als infants més petits entorns preparats amb uns horaris mínims que els faci sentir relaxats; situacions que es repeteixin dia a dia. Els materials més adequats per aquesta edat principalment son no estructurats: aigua, terra, fusta, pedres… Quan els nens i nenes hagin satisfet les seves necessitats autèntiques de manipular aquests elements, tindran la capacitat per centrar-se en treballar amb materials estructurats que els permetran aprendre el càlcul, la lecto-escriptura, geografia...
- Loris Malaguzzi (Itàlia), la pedagogia de l’escolta i el sentit de l’estètica.
S’entén que l’espai ben dotat de materials no estructurats i disposats d’una forma atractiva facilita processos d’aprenentatge.